Monday 9 April 2012

                                                    
PROFAIL
HAPPY PROPERTY RESOURCES SDN BHD
SPIRIT OF HPR

NO.
PERKARA

1.
WAWASAN, VISI DAN MISI.

2.
ORGANISASI SYARIKAT, KONSESI PASIR DAN KEMAMPUAN PEMBEKALAN.

3.
PERMIT, PELAN KONSESI.

3.
PENDAFTARAN SSM DAN DOKUMEN SYARIKAT

4.
KEWANGAN SYARIKAT.

5.
SEJARAH HPR SDN BHD

6.
GAMBAR-GAMBAR.



Pengenalan
HPR1. Syarikat Happy Property Resaurces Sdn Bhd (C0 No. 9510669-M) merupakan sebuah syarikat yang beroperasi berasaskan bidang pembekalan pasir dan tanah, iaitu pembekalan pasir sungai, pasir lombong, tanah merah dan pembalakan yang berpangkalan di No 52, Taman Semarak jaya 32400 Ayer Tawar Perak Darul Ridzuan yang sedang meningkat naik selaras dengan pembangunan Negara yang sedang pesat membangun . Syarikat amat berkepakaran tinggi dalam urusan melibatkan pembekalan pasir , tanah merah dan agen pembalakan.


ntroduction

A. Happy Company Property Resources Sdn Bhd (C0 No. 9510669-M) is a company operating on the supply of sand and soil, the supply of river sand, sand mining, logging and land-based red at No. 52, 32400 Water Park Offers Passion success Perak rising in line with the development of emerging country. The Company is highly specialized in the business for the supply of sand, red soil and timber agents.



介绍

答:快乐公司物业资源私人有限公司(CO号9510669 - M)是公司经营上的沙子和土壤的供应,供应河沙,采砂,伐木和陆基红52号,32400水上公园提供的激情成功霹雳州上升线与新兴国家的发展。该公司是高度专业化的供应沙,红壤和木材代理业务。



அறிமுகம்

ஏ சந்தோஷமாக நிறுவனத்தின் சொத்து வளங்கள் SDN பிஎச்டி (C0 எண் 9510669-M) மணல் மற்றும் மண் விநியோக ஒரு நிறுவனம் இயக்க உள்ளது, ஆற்றில் மணல் விநியோகம், மணல் சுரங்கம், எண் 52 மணிக்கு லாக்கிங் மற்றும் நிலம் சார்ந்த சிவப்பு, 32400 நீர் பார்க் பேஷன் வெற்றி வழங்குகிறது Perak வரும் நாட்டின் வளர்ச்சி ஏற்ப உயரும். கம்பெனி மிகவும் மணல், சிவப்பு மண் மற்றும் மர முகவர் விநியோக வணிக நிபுணத்துவம் உள்ளது.


WAWASAN

bullet
    Untuk menjadi pembekal pasir terbesar di Malaysia.
                                                  VISI

bullet
    Untuk menjadi pembekal pasir yang bermutu tinggi dan berkualiti.

                                          MISI
bullet
    Misi Syarikat adalah untuk ;
·     Membantu kerajaan untuk membangunkan Negara.
·     Memenuhi keperluan pasir tempatan dengan harga yang lebih rendah dan berpatutan serta mutu yang lebih baik.
·     Mencapai wawasan,misi dan visi mengikut empat teras.

1. KESETIAN
2. KEBERANIAN
3. KEBANGGAAN
4. KEMULIAAN


MOTO HPR (BERANI BERMULA SUDAHKAN DENGAN HEBAT)
.

HPR2. Organisasi Syarikat Happy Property Resaurces Sdn Bhd

Pengarah urusan dan unit pemasaran: En Lee (Ah Boy).

Pengarah projek dan unit pembangunan dan pelaburan: En Esmee Fariss bin Mat Isa (MEMILIKI KEBENARAN BERTULIS DARIPADA YANG AMAT MULIA RAJA DIHILIR PERAK DAN WAKIL SYARIKAT HAMZAH MANJONG SHIPPING .


Penasihat Khas En. Razuan


Pakar Dokumen dan Penasihat Khas unit Pembangunan: En Zul.


Pengurus pemasaran: En Sanjit Singh.


Pengurus Operasi: En Che Mat.


Pembantu Operasi: En Amin bin Khohapah.


3. Konsesi Pasir
a. Syarikat HPR Sdn Bhd telah berurusan dengan Syarikat Hamzah Manjung Shipping Sdn Bhd untuk membeli serta menguruskan urusan kelancaran penjualan serta menoperasikan konsesi tersebut.

b. Konsesi tersebut memiliki kebenaran untuk menghantar pasir ke beberapa negeri persekutuan seperti yang telah di putuskan mengikut undang- undang Persekutuan menggunakan jalan air atau darat.

c. Negeri-negeri Persekutuan yang di maksudkan ialah Selangor,Pulau Pinang, Wilayah Persekutuan dan beberapa negeri lain seperti kelulusan permit yang terdapat di lampiran seterusnya konsesi juga memiliki kebenaran daripada Kementerian Dalam Negeri


d. HPR juga memiliki Konsesi Pasir Laut seluas 345 ekar di Perak.


e. HPR juga memiliki beberapa Konsesi Pasir Lombong di Perak.


f. HPR juga berkepakaran dalam menguruskan dokumen pembalakan.


g. HPR juga memiliki kepakaran dalam urusan permohonan permit kenderaan perdagangan.




CONTOH-CONTOH BORANG KASTAM DAN SYARAT-SYARATNYA.

 SILA KLIP :http://www.customs.gov.my


4. Kemampuan Pembekalan

a.      Syarikat HPR Sdn Bhd mampu menghantar dalam jumlah kuantiti yang tinggi mengikut kehendak pelanggan.

b.      Harga yang di tawarkan kepada pelanggan amat baik dan berpatutan.

c.      HPR Sdn Bhd mampu menghantar pasir melalui jalan laut dan kerana telah mendapat kebenaran pihak yang bertanggungjawab serta mempunyai kelengkapan lengkap untuk beroperasi.

  
 Sejarah penglibatan HPR Sdn Bhd dalam pembekalan pasir dan tanah merah.

a.      Pembekalan pasir kepada Walid di Teluk Rubiah.
b.      Pembekalan pasir laut ke Janakuasa arang batu TNB Manjung.
c.      Pembekalan pasir dan tanah merah di sekitar negeri Perak.
d.      Pembekalan tanah merah di lahad Ipoh perak.
e.      Pembekalan pasir di Bagan datuk Perak.


Aset- aset HPR


HPR memiliki kelengkapan lengkap untuk membekalkan pasir seperti:


a. Tug Bot dan pontoon.
b. Ship Hopper.
c. Lori.
d. Cuter Drager.
e. Konsesi Pasir sungai
f. Konsesi Pasir Laut.
g. Konsesi Pasir Lombong.
h. Tanah Merah.
i. Konsesi Batu.


Pembalakan


HPR mempunyai kemampuan dan kepakaran untuk menyediakan dokumen-dokumen pembalakan, kepada pihak-pihak yang berminat dan berhajat untuk bantuan penyediaan dokumen pembalakan boleh hubungi HPR di talian 0125306901 harga dan cas serta komisyen amat berpatutan.....


   Hopper Dredgers (klip pic) contoh jenis hopper untuk rujukan kepada pihak-pihak yang berkenaan.
PHOTOFILEDREDGE DESCRIPTIONPrice
5,000 m3 Trailing Suction Hopper Dredger (TSHD) 120232-DS5,000 m3 Trailing Suction Hopper Dredger (TSHD): This Hopper Dredger was built in 1985/IHC, in The Netherlands and its Classification / Notation is BV (Bureau Veritas) I✠Hull ✠Mach Hopper dredger, Unrestricted navigation, valid till 2013. Located in South AmericaOn Request
3,500 m3 Trailing Suction Hopper Dredger (TSHD) 120214-DS3,500 m3 Trailing Suction Hopper Dredger (TSHD): This Trailing Suction Hopper Dredger was built in 2009 in China and its Classification Society is ZC. Flag: China - Located in China¥ 55,600,000
(China RMB)
1,253 m3 Stationary Hopper Dredger (TSHD)120105-DS1,253 m3 Stationary Hopper Dredger (TSHD): This Dredger was built in 1966 in Bristol, UK and its Classification Society is BV (Bureau Veritas). This vessel is a Stationary Hopper Dredger, which can easily be changed over to TSHD. Located in The Middle East$ 2,810,000
(US Dollars)
5,230 m3 Trailing Suction Hopper Dredger111235-DS5,230 m3 Trailing Suction Hopper Dredger: This 5,230 m3 Trailing Suction Hopper Dredger was built in 2006 in China. This self-propelled trailing suction hopper dredger is mainly used for dredging up the waterway and land reclamation. The navigation area is Chinese Great Coastal. Located in China$ 18,370,000
(US Dollars)
1,535 m3 Trailing Suction Hopper Dredger (TSHD)111220-DS1,535 m3 Trailing Suction Hopper Dredger (TSHD): This 1,535 m3 Trailing Suction Hopper Dredger (TSHD) was refurbished in 2007. Located in LithuaniaFor Charter
5,500 m3 Trailing Cutter Suction Dredger 111134-DS5,500 m3 Trailing Cutter Suction Dredger: This trailing suction hopper dredger was built in 2008 in China and its Classification Society / Notation is ZC, Sailing area:offshore. Located in ChinaOn Request
600 m3 Split Hopper Sand Dredger110941-DS600 m3 Split Hopper Sand Dredger: This 600 m3 Trailing Suction Hopper Dredger (TSHD) was built in 2009 in Spain and was delivered to the owners in 2010. Its Classification Society is Spanish Registry Group 3 “T” (for ships going to sea). Flag: Spanish - Located in South Europe€ 2,308,000
(euro)
3,500 m3 Trailing Suction Hopper Dredger (TSHD) 110906-DS3,500 m3 Trailing Suction Hopper Dredger (TSHD): This 3,500 m3 Trailing Suction Hopper Dredger (TSHD) was built in Nov., 2005 in China by Jianghai Shipyard. It's Classification Society / Notation is ZC, Sailing area: Great Coastal. Located in China$ 7,145,000
(US Dollars)
4,576 m3 Sand Carrier w/ Crane and 4,000 hp Tug Boat 110901-DS4,576 m3 Sand Carrier w/ Crane and 4,000 hp Tug Boat: The Sand Carrier was built in Jan. 1997 and the Tug in Dec. 1996, both were built in Japan. Located in Korea¥ 735,000,000
(JPY)
6,000 m3 Trailing Suction Hopper Dredger (TSHD) 110732-DS6,000 m3 Trailing Suction Hopper Dredger (TSHD): This 6,000 m3 Trailing Suction Hopper Dredger (TSHD) was built in 2011 in China and its Classification society is ZC. Its Class Notation is Dredging in great costal area. Located in China$ 20,305,000
(US Dollars)
 7,240 m3 Trailing Suction Hopper Dredger (TSHD)110731-DS7,240 m3 Trailing Suction Hopper Dredger (TSHD): This 7,240 m3 Trailing Suction Hopper Dredger (TSHD) was built in 2010 and its Classification Society is CCS (China Classification Society). It's Class Notation is Dredging area: coastal service, Navigation area: great coastal service. Located in China$ 24,365,000
(US Dollars)
9,000 m3 Trailing Suction Hopper Dredger (TSHD) 110602-DS9,000 m3 Trailing Suction Hopper Dredger (TSHD): This Trailing Suction Hopper Dredger was built in 2008 in china and its Classification is ZC. Flag: China - Located in China$ 32,325,000
(US Dollars)
7,000 m3 Trailing Suction Hopper Dredger (TSHD)110601-DS7,000 m3 Trailing Suction Hopper Dredger (TSHD): This Trailing Suction Hopper Dredger was built in Nov. 2009 in China and its Classification is ZC. Located in China¥ 146,500,000
(China RMB)
7,000 m3 Trailing Suction Hopper Dredger (TSHD)110533-DS7,000 m3 Trailing Suction Hopper Dredger (TSHD): This Dredger was built in 2008 in China and its Classification Society is ZC. Located in China¥ 142,100,000
(China RMB)
2,940 cubic meter Trailing Hopper Suction Dredger110333-DS2,940 cubic meter Trailing Hopper Suction Dredger: This Dredger was built in 1975 at the "Verschure B.V." Yard and its Classification Society is KM (dredger). Located in the MediterraneanFor Lease Only
7,000 m3 Trailing Suction Hopper Dredger110318-DS7,000 m3 Trailing Suction Hopper Dredger: This 7,000 m3 Trailing Suction Hopper Dredger was built in 2008 in China. Its Classification Society is CCS (China Classification Society) and Class Notation is Service Area: Coastal. Located in China$ 22,300,000
(US Dollars)
670 m3 TSHD with Excavator Offloading110164-DS670 m3 TSHD with Excavator Offloading: This TSHD was built in 1955. It is in good condition but the most of the trading certificates are expired. It is ready for inspection and delivery. Located in Greece€ 720,000
(euro)
750 m3 TSHD with Conveyor Offloading110163-DS750 m3 TSHD with Conveyor Offloading: This TSHD was built in 1966 by Appledore Shipbuilders, North Devon, UK. It is in good condition but the most of the trading certificates are expired. It is ready for inspection and delivery. Located in Greece€ 821,000
(euro)
1,750 m3 Trailing Suction Hopper Dredger for Charter110143-DS1,750 m3 Trailing Suction Hopper Dredger for Charter: This THSD was built in 1992 by Mitsubishi Heavy Industries in Japan and its Classification Society is RBNA (Registro Brasileiro de Navios) - (Brazilian Register of Shipping). Located in The Mediterranean Area
For Charter -
Will Consider Sale
Sand Dredger with 410 m3 hold and Side Loading 101213-DSSand Dredger with 410 m3 hold and Side Loading: This is a Self Propelled Sand Pump & Loadine Dredger and it was built in Oct., 1994 in Japan. She is suitable for sand/tin/iron sand mining and able to suck at depth 55 m and the pumping capacity is 1,800 M3 per hour. Located in Malaysia$ 3,620,000
(SGD)
13,000 m3 Jumbo TSHD101121-DS13,000 m3 Jumbo TSHD: This Jumbo Trailing Suction Hopper Dredger was built in May, 2010 in China and its Classification Society/Class Notation is CCS (China Classification Society) UNRESTRICTED NAVIGATION, DREDGING R2 AREA. Located in China$ 60,900,000
(US Dollars)
4,500 m3 Trailing Suction Hopper Dredger101110-DS4,500 m3 Trailing Suction Hopper Dredger: This is a Single Decker, Self-propelled dredger,it was built in 2007 in China. Its Classification Society is IRS (Indian Register of Shipping) SUL HOPPER DREDGER, IY. Its Class Notation is Trading Area: World-wide unrestricted, Sea area A1 + A2 + A3. Flag: Belize - Located in Singapore$ 15,325,000
(US Dollars)
Also Available for Charter
5,500 m3 Trailing Suction Hopper Dredger101010-DS5,500 m3 Trailing Suction Hopper Dredger: This Dredger was built in 2010 in China and its Classification Society CCS (China Classification Society) Class Unrestricted Area, Dredging within R2 Area. Flag: China - Located in China$ 18,900,000
(US Dollars)
5,200 m3 Trailing Suction Hopper Dredge100918-DS5,200 m3 Trailing Suction Hopper Dredge: The vessel was built in 1979 in Japan and was converted to Trailing Suction Hopper Dredge in 2008 in China. The vessels Classification Society is CCS (China Classification Society) International and is ready for inspection and delivery. Located in China$ 11,000,000
(US Dollars)
5,000 m3 Trailing Suction Hopper Dredger100363-DS5,000 m3 Trailing Suction Hopper Dredger: This Dredger was built in 1971 by State Dockyard NSW and was rebuilt in 1991. Its Classification Society is LR (Lloyd's Register) 100 A1, Malta Cross, and its Class Notation is A1-A2-A3. Its last dry docking was in 2009. Discharge is by pump out or by bottom dumping. Flag: Colombia - Located in Colombia$ 6,500,000
(US Dollars)
1,300 m3 Trailing Suction Hopper Dredger100362-DS1,300 m3 Trailing Suction Hopper Dredger: This Dredge was built in 1966 by Sociedad Española de Construcción Naval and was rebuilt in 2004. Its Classification Society is LR (Lloyd's Register) and its last dry docking was in 2009. Discharge is by pumpout or by bottom dumping. Flag: Colombia - Located in Colombia$ 4,800,000
(US Dollars)
1,800 m3 Trailing Suction Hopper Dredge91103-DS1,800 m3 Trailing Suction Hopper Dredge: This Dredge is still in the shipyard and will be finished in April of 2010. Its Classification Society is CCS (China Classification Society). Located in China$ 15,225,000
(US Dollars)
5,500 m3 Hopper Dredger90916-DS5,500 m3 Hopper Dredger: This Dredger was built in December, 2008 and its Classification Society is CCS (China Classification Society). This vessel is a self-propelled trailing suction hopper. Located in China$ 18,300,000
(US Dollars)
440 m3 Grab Hopper Dredger90523-DS440 m3 Grab Hopper Dredger: This Dredger was built in 1985 by OKAYAMA (JAPAN) and its Classification Society is MMD (Mercantile Marine Department) - Govt. of Pakistan. Flag: Pakistan Located in PakistanOn Request /
Also Available for Charter
10,000 m3 TSHD Dredger90221-DS10,000 m3 TSHD Dredger: This Trailing Suction hopper Dredger was originally built in Japan in 1978. She was rebuilt in China in July, 2008, This TSHD is converted from an old Japanese Sand Carrier and now its Classification Society is CCS (Coastal Navigation). The dredger has twin drag heads and 18 dump doors. Located in China$ 20,615,000
(US Dollars)
11,000 m3 Trailing Suction Dredge80836-DS11,000 m3 Trailing Suction Dredge: This Dredge was built July 1st, 1978 and was built by Zhoushan Dinghai Cezi Shipyard, it was re-built September 28th, 2006. The material of the hull and deck or made of steel. There are 5 decks and 5 watertight transverse bulkheads. Located in China$ 22,000,000
(US Dollars)
600 m3 Hopper Dredge80302-DSTH600 m3 Hopper Dredge: Built in 1927. Totally Rebuilt in 2005. Very good condition. She has 12 bottom doors and rainbowing/shore pump out capabilities.Brazil$ 2,250,000
(US Dollars)
Clamshell Loading Hopper Dredger707-3DVC600 m3 Clamshell Loading Hopper Dredger: Built in 1965 and overhauled in 1996. Very versatile vessel equipped with 3 grabs and suited for dredging work, heavy lift, and maintenance work in harbors and rivers. Europe€ 1,360,000
(euro)


PONTOON MEMBAWA PASIR

PONTOON MEMBAWA PASIR





PROSES PENAMBAKAN PASIR CONTOH

Penambakan Pasir (Land Reclamation)

Assalamualaikum....

Anda pernah saksikan bagaimana proses penambakan tanah di tepi laut dijalankan?? Saya cuba kongsikan di sini bersama2 berdasarkan pengalaman saya.

 
Gambar 1 ; Ini adalah gambar mesin dredging . Ia bertujuan untuk mengorek pasir di dasar lautan/sungai untuk diisi dalam tongkang (barge)dan seterusnya di hantar ke tempat penambakan. Anda perhatikan di sebelah kiri terdapat lengan (boom) yang menggantung paip dari laut? Ia sebenarnya menggantung mesin penyedut pasir yang terletak di dasar lautan. Di sebelah kanan pulak lengan untuk membuang pasir yang telah ditapis ke dalam tongkang.
Gambar 2;Air akan disedut bersama-sama pasir di dasar lautan . Maaf, saya x dapat tunjukkan bagaimana rupa bentuk pam tersebut kerana ia terletak di dasar lautan.cuma yang terpapar di gambar adalah paip yang menyalurkan air dan pasir yang telah disedut pergi ke penapis. Diameternya lebih kurang 300mm. Di tempat gambar ini diambil dasar laut berpasir terletak lebih kurang 13meter dari permukaan laut. (kira-kira 3 tingkat bangunan dalamnya).

Gambar 3; Inilah penapis, anda nampak x air lautnya keruh sikit...sebab ia mengandungi pasir. Segala macam kotoran akan ditapis disini. Disini barulah kita nampak segala macam kotoran yang dibuang ke dasar lautan. Yang kita nampak cuma yang terapung......yang tenggelam? Lagila banyak...Oleh itu, jagalah perairan kita.
 
Gambar 4 ; Air yang telah ditapis akan mengikut graviti dan akan keluar melalui lengan yang terjulur keluar dan akan membuang pasir ke dalam tongkang. Sekali lagi maafkan saya kerana tiada gambar ketika kapal ini mengisi pasir ke dalam tongkang. Yang ini dibuat cuma demo khas untuk kami jerr. Kalau ikutkan, ada tongkang barulah pam berjalan.Ingat x, dalam gambar 1 saya ada terangkan 'di sebelah kanan tu lengan untuk membuang pasir ke dalam tongkang'. Haa inilah dia, tapi dalam gambar 1 dia x berfungsi, relaks le tu. Dalam gambar ni dia tengah bekerja

Gambar 5; Menunjukkan kapal tersebut menunjukkan kapal tersebut dalam keadaan bekerja. Pada waktu ini tongkang akan masuk di sebelah kapal, tempat air yang memancut2 tu kuar, dia akan parking kat situ sampai tongkang tu penuh dengan pasir dan air. Bila dah penuh dia akan ditunda keluar. Buat pengetahuan anda, tongkang tersebut ditunda dengan menggunakan bot-bot penunda yang berkuasa kuda tinggi.

Lebih kurang macam nila...tapi ini gambar di New York.
Yang ini pulak kitaorang punya.... Yang nampak tengah turun dalam gambar tu dia punya tanjak naik (ramp). Ia akan diturunkan sebaik sahaja tongkang menghampiri tempat pemunggahan pasir. Ala...macam kat feri Pulau Pinang tu...Tapi kat PP tu ada jeti khas untuk menerima tanjak tu, yang ni kitaorang buat tanjak sendirila pakai pasir. Bila dah turun, jengkaut (excavator) dan lori akan masuk ke dalam dan akan memunggahkan pasir keluar. Sedikit demi sedikit sampai habis.

 
Lebih kurang cengginila bentuk pasir di atas tongkang sebelum dipunggah.

Soalan ; Tadi kata pasir dan air akan dipam masuk ke dalam tongkang (rujuk gambar 5)? Mana pergi air ?

Jawapan : Air akan hilang melalui 2 cara. Pertama melalui penyejatan. Dan kedua melalui pengaliran air melalui celahan dinding tongkang. Kalau diperhatikan gambar yang no. 2 di atas, anda akan nampak tompokan2 lubang pasir. Itu adalah akibat peresapan air melalui celahan dinding tongkang tersebut. Pasir tidak akan hilang ke laut, kerana ia mempunyai penapis.

Soalan Lagi ; Berapa banyakkah pasir yang boleh dibawa?

Jawapan ; Pasir yang boleh dibawa mengikut saiz tongkang di atas lbh kurang 2000m3. Bnyk mana tu? Kalau pasir tu boleh diisi ke dalam rumah, ia boleh memuatkan 8 buah rumah (saiz rumah teres 1 tingkat standard) atau kalau lebih senang lagi, boleh memuatkan 180 buah lori pasir.
Inilah proses pemunggahan pasir sedang dilakukan.


Pasir
Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Pasir dari pantai di Vancouver, menunjukkan luas permukaan (anggaran) antara 1-2 cm persegi.

Galian berat (gelap) dalam pasir pantai kuarza (Chennai, India).
Pasir ialah bahan berbutir terbentuk secara semula jadi yang terdiri daripada batu dan zarah galian kecil yang halus.
Menurut takrifan yang digunakan oleh pakar kaji bumi, bijiran pasir bersaiz ukur lilit antara 0.0625mm (atau 116 mm, atau 62.5 μm) hingga 2 milimeter. Setiap bijiran dalam julat saiz ini dikenali sebagai bijiran pasir. Kelas saiz pasir lebih besar berikutnya adalah anak batu, dengan zarah antara 2 mm sehingga 64 mm (lihat saiz zarah bagi kegunaan piwaian). Saiz lebih kecil berikutnya dalam geologi adalah lumpur: zarah kecil daripada ukurlilit 0.0625 mm sehingga 0.004 mm. Spesifikasi saiz antara pasir dan anak batu telah kekal sama lebih dari satu abad, tetapi zarah dengan ukur lilit sekecil 0.02 mm telah ditakrifkan sebagai pasir di bawah piwaianAlbert Atterberg digunakan seawal abad ke-20. Piwaian kejuruteraan 1953 yang diterbitkan olehPersatuan Pegawai Lebuh Raya Negeri dan Pengangkutan Amerika Syarikat (AASHTO) telah menetapkan saiz pasir minimum sebagai 0.074 mm. Spesifikasi minimum bagi Jabatan Pertanian Amerika Syarikat 1938 adalah 0.05 mm.[1] Pasir berasa kesat apabila digeser antara jari (lumpur, sebagai perbandingan, berasa seperti tepung).
ISO 14688 menggred pasir sebagai halus, sederhana, dan kasar dengan julat 0.063 mm hingga 0.2 mm hingga 0.63 mm hingga 2.0 mm. Di Amerika Syarikat, pasir biasanya dibahagi antara lima kategori kecil berdasarkan saiz: pasir amat halus (116 - 18 mm diameter), pasir halus (18 mm -14 mm), pasir sederhana (14 mm - 12 mm), pasir kasar (12 mm - 1 mm), dan pasir amat kasar (1 mm - 2 mm). Saiz ini berdasarkan pada saiz zarah skala fi Krumbein, di mana saiz dalam Φ = -log base 2 bagi saiz dalam mm. Pada skala ini, untuk pasir nilai Φ berbeza antara -1 hingga +4, dengan pembahagian antara kategori kecil sebagai nombor bulat.

Isi kandungan

  [sorokkan]

[sunting]Kandungan


Pasir dari Pantar Pismo Beach, California. Kandungan utamanya terdiri daripada kuartz,chertbagi igneous dan serpihan cengkerag. Skala bar ialah 1.0 mm.

Gambar dekat pasir guung berapi dari Perissa, di Santorini, Greece
Kandungan biasa pasir, bertempat di daratan benua dan persisiran pantai bukan tropika , adalah silika(silikon teroksida, atau SiO2), biasanya dalam bentukkuartz, yang, disebabkan pengun secara kimia dan kekerasannya, merupakan galian paling biasa kalis kepada peluluhawa.
Kandungan pasir amat pelbagai, bergantung kepada sumber batu tempatan dan keadaan. Psir putih cerah yang terdapat di persisiran pantai tropika dan semi-tropika adalah batu kapur terhakis dan mungkin mengandungi batu karang dan serpihan kerangka tambahan kepada bahan hasilan organik atau organik lain.[2] Gubuk pasir gipsum di White Sands National Monument di New Mexico adalah terkenal bagi warna pasir putih berkilauan. Arkose adalah pasir batu pasir dengan sejumlah besar kandungan feldspar, terhasil dari luluhhawa dan hakisan biasanya dari unjuran batu granit berhampiran. Sesetengah pasir mengandungimagnetite, chlorite, glauconite atau gipsum. Pasir kaya dengan magnetite bewarna gelap hingga ke hitam, sama seperti pasir terhasil daribasalt gunung berapi dan obsidian. Pasir mengandungi chlorite-glauconite biasanya bewarna hijau, sebagaimana pasir terhasil dari lava basalt deng kanudngan olivine tinggi. Kebanyakan pasir terutama yang terdapat di Eropah Selatan memiliki cemaran besi dalam kristal kuartz pasir, memberikan warna kuning gelap. Mendakan pasir di sesetengah kawasan mengandungi garnet dan galian tahan lain, termasuk sejumlah kecil batu permata.

[sunting]Persekitaran


Pasir dari Taman Negeri Coral Pink Sand Dunes, Utah. Ini adalah bijirin kuart dengan salutan hematit memberikan warna kuning bata. Skala bar adalah 1.0 mm.
Pasir dipindahkan oleh angin dan air dan dimendakkan dalam bentuk pantai, gumuk, benteng pasir dan ciri-ciri berkait. Dalam persekitaran seperti sungai tapak anak batu dan moraine glasiar ia sering kali wujud sebagai perwakilan bijiran pelbagai saiz. Sungai bedasar pasir, seperti Sungai Platte di NebraskaUSA, memiliki dasar berpasir disebabkan tidak terdapat sebarang sumber besar lain yang boleh dipindahkan. Gumuk, sebaliknya, adalah berpasir disebabkan bahan lebih besar biasanya tidak bergerak oleh angin, dan merupakan ciri geografi jelas dalam persekitaran gurun.

[sunting]Kajian


Mikrograf elektron menunjukkan biji pasir.

Fotomikrograf bagi biji pasir gunung berapi; gambar atas adalah cahaya kutub-satah, gambar bawah adalah cahaya kutub-bersilang, kotak skala pada kiri tengah adalah 0.25 milimeter.
Kajian mengenai setiap biji mampu mendedahkan banyak maklumat sejarah berkaitan dengan asal dan jenis pasir. Pasir kuartz yang baru luluhhawa darigranite atau kristal kuartz gneiss adalah bersudut. Ia dikenali sebagai grus dalam geografi atau pasir bersegidalam bidang pembinaan di mana didigemari berbanding konkrit, dan dalam perkebunan di mana ia digunakan sebagi pembaiki tanah bagi melonggarkan tanah berselut. Pasir yang diangkut jarak jauh oleh air dan angin adalah bulat, dengan ciri-ciri pola lelasan pada permukaan pasir. Pasir gurun biasanya bulat.
Mereka yang mengumpulkan pasir sebagai hobi biasanya dikenali sebagai arenophile atau psammophiles.

[sunting]Kegunaan


Pada 300 km/h, ICE 3 (DB class 403) melepaskan pasir daripada beberapa bogies ke landasan.

Menara penyisih pasir di lbuang pengambilan anak batu.
  • Pertanian: Tanah pasir adalah sesuai bagi tanaman seperti pokok TembikaiPokok Peach, dan Kacang dan ciri pengairan yang baik menjadikan ia sesuai bagi penternakan tenusu.
  • Akuarium: Pasir merupakan bahas dasar akuarium yang dipercayai lebih baik berbanding anak batu bagi kegunaan di rumah.
  • Batu karang buatan: Pasir dalam beg geotextile boeh digunakan sebagai asas bagi batu karang baru.
  • Pemulihan pantai: Kerajaan memindahkan pasir ke pantai di mana arus pasang-surut, ribut atau pembangunan menyebabkan perubahan pada persisiran dan penghakisan pada pasir asal.[3]
  • Batu-bata: Kilang batu-bata mencampurkan pasir pada campuran selut dan bahan lain bagi penghasilan batu-bata.
  • Cob: Coarse sand makes up as much as 75% of cob.
  • Konkrit: Pasir sering kali merupakan komponen utama bagi bahan penting bagi pembinaan ini.
  • Kaca: Pasir merupakan komponen utama bagi kaca biasa.
  • Hiasan laman: Pasir dijadikan bukit kecil dan cerun (sebagai contoh, di lapangan golf).
  • Cat: Mencampurkan pasir dengan cat menghasilkan tekstur akhir bagi dinding dan permukaan lantai tidak gelincir.
  • Pengangkutan landasan: Pengendali kereta api menggunakan pasir bagi meningkatkan cengkaman tayar pada landasan.
  • Jalan: Pasir meningkatkan cengkaman (dan dengan itu keselamatan tarfik) di keadaan jalan berair batu dan bersalji.
  • Sand animationPerformance artists draw images in sand. Makers of animated films use the same term to describe their use of sand on frontlit or backlit glass.
  • Acuan pasir: Pasir acuan dibasahkan dengan kaster atau minyak molding sand, juga dikenali sebagai pasir relau dan kemudian dibentuk menjadi acuan di mana bahan cair dituang dalamnya. Pasir jenis ini perlu bertahan suhu dan tekanan tinggi, membenarkan gas keluar, memiliki bijiran saiz kecil, sekata dan tidak bertindak balas dengan logam.
  • Sand castles: Shaping sand into castles or other miniature buildings is a popular beach activity.
  • Bagpasir: Ini merupakan perlindungan terhadap banjir dan tembakan senjata api. Bag adalah murah dan mudah dibawa apabila kosong,dan sukarelawan tidak terlatih mampu memenuhinya dengan pasir tempatan ketika kecermasan.
  • Sandblasting: Graded sand serves as an abrasive in cleaning, preparing, and polishing.
  • Penapis air: Media penapis menggunakan pasir bagi penapisan air.
  • Zoanthid "skeletons": Animals in this order of marine benthic cnidarians related to corals andsea anemones, incorporate sand into their mesoglea for structural strength, which they need because they lack a true skeleton.

[sunting]


3 comments:

  1. Salam tuan, macamana utk hubungi tuan, sy ingin tahu dptkan lab test pasir tuan. Kalau ngam insyaallah kita boleh bekerjasama. Hubungi saya di 010-7909915 (Faizal)

    ReplyDelete
    Replies
    1. As salam,
      I'm looking for potential n legitimate SAND SALICA supplier, specification as below
      Size 0.125mm
      Sio2. 98.5%
      Fe2o3. 0.08% max.
      A12o3 0.70% max.
      Tio2. 0.08% max.
      Your offer price inclusive of transport to SEREMBAN.
      please act ASAP.Pls ctc me 014-2906596 Bob@Hanim Hj lsmail

      Delete
  2. Salam tuan, saya ingin membeli tanah merah untuk lot saya di Ayer Tawar segera. Tuan boleh hubungi saya di 0146184104

    ReplyDelete